Slik gjorde vi det: Rush i Ålesund

Etter en serie artikler i Sunnmørsposten om den håpløse trafikksituasjonen i byen, fikk redaksjonen en idé: vi tester trafikk-korka sjøl. Vi ville gi leserne en følelse av hvordan det er å ta seg fram i Ålesund i ettermiddagsrushet. Seks journalister ble satt til å kappløpe på hver sitt fremkomstmiddel (bil, buss, moped, kajakk, sykkel, jogging) gjennom byen, og vi bestemte oss raskt for at denne historien måtte fortelles i alle kanaler.

Seks studenter fra Høgskulen i Volda ble med for å dokumentere og feste løpet til film. Alle journalistene i kappløpet var utstyrt med smarttelefoner med app’en Run Keeper på. Denne skaffa oss GPS- data vi ville bruke til å animere løpet i etterkant i en interaktiv grafikk. Fotografer, to journalister og én webdesigner ble kobla på prosjektet, og én prosjektleder holdt i trådene. Til sammen var vi 17 personer.

Vi brukte mye tid på planlegging og etterarbeid. Selve gjennomføringen av løpen var gjort på én ettermiddag.

For leserene startet prosjektet med annonser i avisa. Så fulgte en videoteaser og en spørreundersøkelse der folk ble spurt om hvem de trodde ville vinne løpet. Rundt 2.000 svar kom inn, og diskusjonen gikk varmt på Facebook. Da vinneren av løpet ble avslørt presenterte vi en pakke på nettet gjennom tjenesten Thinglink. I ett interaktivt toppelement i saken kunne leserne se korte snutter av videoene, se bilder fra løpet, se hele den 12 minutter lange filmen vi produserte, samt se rekonstruksjonen av løpet i vår interaktive animasjon.

Verktøyer brukt: RunKeeper, Adobe Edge Animate, Thinglink, Adobe Photoshop, Sony Vega.

Prosjektet vant klassen Storytelling under Nordic Data Journalism Awards i november 2013 (Les mer om det her). Det fikk også hederlig omtale på MBL sin årskonferanse i mars (les mer om det her),  vant Formidlingsprisen fra Polaris i april (les mer om det her) og fikk hederlig omtale av NONA i klassen Årets Nettsak i juni (les mer her).

wpid-Photo-29.-okt.-2013-2138.jpg

Advertisements

2 thoughts on “Slik gjorde vi det: Rush i Ålesund

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s