Hva lærte jeg på Nicar?

I begynnelsen av mars var smpLAB fire dager på konferanse i datajournalistikk i Baltimore, USA. Men var det verdt dyre flybilletter og overnatting? Hva lærte vi egentlig?

Undertegnede er journalist og har ikke bakgrunn med dataprogrammering og kode. Likevel benyttet jeg hele første dagen på å lære meg grunnleggende programmering i Python. Målet mitt med å lære meg Python er potensialet for å kunne drive webskraping, det vil si å hente data fra nettsider og laste dem ned på datamaskinen. Dette var blant de mest populære og ettertraktede kursene på konferansen.

Vi rakk å programmere et slikt program denne dagen, spørsmålet nå er om jeg greier å få til dette på egenhånd hjemme, på nettsteder som er relevante for oss i Sunnmørsposten.

Men det finnes også enklere måter å laste ned data fra nettsider, noe vi som var temaet på det korte kurset “Grabbing stuff from webpages”. Her er forelesningsnotatene. Jeg falt blant annet for funksjonen =ImportHTML i google docs som gjør at man enkelt kan laste ned for eksempel en tabell fra web og inn i et regneark.

Grabbing stuff fra Websites var et populært kurs. Den rutinerte datajournalsiten John Bones (med kort grått hår) i VG måtte sitte på gulvet.

Grabbing stuff fra Websites var et populært kurs. Den rutinerte datajournalsiten John Bones (med kort grått hår) i VG måtte sitte på gulvet.

Excel er obligatorisk for en datajournalist. Det ble derfor noen runder med oppfrisking av excel-kunnskapene. Deriblant “Excel Magic – advanced functions in excel”. Her finner du foreleserens favorittfunksjoner.

Noen ganger holder det ikke med Excel og databaseprogrammer som MS Access må til. SQL er et grunnleggende programmeringsspråk for databaser, jeg var innom både SQL for beginners og advanced SQL.

Google hadde også en workshop hvor de viste fram sitt nye verktøy Earth Engine, hvor man kan bruke Google Earth til å lage egne kart/satelittbilder. Foreløpig er verktøyet beta, men potensialet er bra.

Programmeringsspråket R er inn blant samfunnsvitere og en del andre forskere. Det er relativt tilgjengelig og er et kraftig verktøy til statistisk analyse, men også brukende til visualisering både med grafer og kart. Jeg kom meg både på intro-kurset og advanced-kurset og jobber videre for å finne ut om det er verktøyet for meg. Journalist Christian Lura i #bord4 hos Bergens Tidende har karakterisert R-pakken rCharts som “meininga med livet”.

bilde 1

Internett er avgjørende for for en slik konferanse. Marriott-hotellet gikk faktisk «tom» for internett i løpet av helga.

Jeg kom meg dessverre ikke på forelesningen “50 ideas in 50 minutes”, men har studert notatene. Det samme med David Ho sin gjennomgang av hvilke apper den moderne journalist må ha. Flere av disse var nye for meg.

Lightning talks er høydepunktet for mange under konferansen. I forkant kan deltakere komme med forslag til hva de vil snakke om i fem minutt, så stemmer man fram 10 stykk som får slippe til. Stemningen var god. Høydepunktet for mange var The whole internet in five minutes, men når LA Times-journalist Ben Welsh fikk avslutte det hele nærmet det seg religiøse tilstander.

Like før konferansen ble avslutta på søndagen fikk jeg med meg den fantastisk effektive Samantha Sunne som lærte oss “How to Feel Like You’re Hacking Without Really Doing It”. Nå vet jeg hva jeg gjør når “the files play hard to get”, og med Jeffrey’s Exif Viewer er det en smal sak å få tak på metadata til bilder. Hvor og når er bildet egentlig tatt? En tur innom denne konsollen for Twitter API gjør også gamle twittermeldinger lett tilgjengelige.

Her er forresten samlingen med lenker og plansjer fra så godt som alle som hadde kurs på Årets Nicar.

Denne bloggposten er skrevet med inspirasjon fra det BTs Henrik Hylland Uhlvinghar skrevet her.

bilde 3

Det ble nye t-skjorter, klistremerker og en Python-manual i konferanse-butikken før jeg dro hjem.

One thought on “Hva lærte jeg på Nicar?

Legg igjen en kommentar

