Python – pyton eller ikke?

NICAR2014 var jeg på et todagers hands-on-kurs med Ben Welsh fra LA Times og Derek Willis fra NY Times der jeg skulle lære å lage min første «news app» med programmeringsspråket Pyhton. Min erfaring med programmeringsspråk var svært begrenset da jeg satte meg ned i klasserommet, og hadde et svare strev med å henge med i svingene. Ben Welsh hadde på forhånd laget denne oppskriften som vi fulgte til punkt og prikke. Det var svært nyttig! Jeg kom gjennom kurset (noe heseblesende), og vel hjemme startet jeg på toppen av oppskriften igjen, for å repetere. Problemet var at på kurset satt jeg på en MAC og hjemme har jeg PC. Og siden jeg hadde null erfaring med å jobbe i terminalvinduet på maskina fra før, var det enda vanskeligere å forstå hvordan jeg skulle klare å gjøre den samme jobben om igjen, i enda mer ukjent terreng. Men jeg prøvde, feilet, brukte masse tid, maste på de jeg kunne mase på, og fikk det til på et vis. Jeg fikk stablet det samme prosjektet på beina igjen på PC, og nå er jeg klar for å lage noe skikkelig i denne arbeidsmetoden. Hva det blir, får du se litt nærmere sommeren.

Moralen er? Prøv! Feil, og prøv igjen. Python er ikke pyton likevel.

 

Liv-Jorunn

One thought on “Python – pyton eller ikke?

Legg igjen en kommentar

